Sağlık Bakanlığı'ndan yapılan yazılı açıklamaya göre, “Salgın Yönetimi ve Çalışma Rehberi” 'ne “COVID-19 Kapsamında Güzellik Merkezlerinde Alınması Gereken Önlemler” 83. başlık olarak eklendi.

2. başlıktaki “Berber, Kuaför ve Güzellik Salonlarında Alınması Gereken Önlemler” ve 20. başlıktaki “Market ve Süpermarketlerde Alınması Gereken Önlemler” revize edilerek güncellendi.

Rehberin tamamına ulaşmak için tıklayınız.

BERBER, KUAFÖR VE GÜZELLIK SALONLARINDA ALINMASI GEREKEN ÖNLEMLER

2.1. Genel Önlemler

Berber, kuaför ve güzellik salonlarında, iş yeri alanlarının küçük olması ve çalışma koşulları nedeniyle müşterilerle yakın temas (1 metreden yakın, 15 dakikadan uzun) söz konusu olabilir. Bu nedenle hem iş yeri çalışanı hem de müşteri, COVID-19 salgını süresince geçerli olmak üzere korunma önlemleri olarak aşağıdaki kurallara uyulmalıdır. Her iş yerinin görünür bir yerine önlemlerle ilgili afişler (el yıkama, maske kullanımı ve iş yerinde uyulması gereken kurallar) asılmalıdır.

2.2. İş Yerine Yönelik Önlemler

» İş yerinde kalabalık oluşmasını engellemek için, müşteriler randevu ile kabul edilmelidir. Müşterilerin randevu saatinde gelmeleri istenmelidir.

» Randevu sırasında ateş, öksürük, burun akıntısı, solunum sıkıntısı bulguları açısından sorgulanmalıdır. Bu belirtilerden birini tarif eden, COVID-19 tanısı alan ya da temaslısı olanlara randevu verilmemelidir.

» İş yeri girişinde ateş, öksürük, burun akıntısı, solunum sıkıntısı gibi belirtiler gösteren, COVID-19 tanısı alan ve temaslısı olanların içeriye alınmayacağını belirten bilgilendirme yazısı asılmalıdır.

» Müşteri tokalaşmadan veya herhangi bir şekilde temas etmeden karşılanmalıdır.

» İş yerine maskesiz kimse alınmamalıdır. İçeride de maske kullanmaya devam edilmelidir. Kapı girişinde maskesi olmayanlar için mümkünse maske bulundurulmalıdır.

» Müşteriye olabildiğince az sayıda personel ile hizmet verilmeli ve bunlar kayıt altına alınmalıdır. Bu uygulama, müşterinin ya da personelin COVID-19 çıkması durumunda temaslı taramasını kolaylaştıracaktır.

» İş yerinin dışında da sosyal mesafe korunmalı, kalabalık olmasını engelleyecek önlemler alınmalıdır.

» İş yerinde hizmet verilecek koltuk/ birim sayısı, kişiler arası sosyal mesafeyi koruyacak şekilde (örneğin koltuk sayıları azaltılmalı, birer koltuk atlanarak müşteri oturtulmalı) düzenlenmelidir.

TÜRK-İŞ'TEN ASGARİ ÜCRET AÇIKLAMASI! KÜP ÖRNEĞİNİ VERDİ TÜRK-İŞ'TEN ASGARİ ÜCRET AÇIKLAMASI! KÜP ÖRNEĞİNİ VERDİ

» İş yerindeki koltuk/birim sayısı kadar içeriye müşteri kabul edilmelidir.

» Müşteriler işlem esnasına kadar maske kullanmalı, ancak yapılacak işlemin 32 T.C. SAĞLIK BAKANLIĞIbözelliğine göre kısa süreli maskeyi çıkarabilir.

» İş yerinde müşteri ve çalışan dışında kimse bulunmamalı, misafir alınmamalıdır.

» İş yeri içinde su ve sabuna erişim kolay olmalı ve burada tek kullanımlık kâğıt havlular bulundurulmalıdır.

» İş yeri girişinde müşteriler tarafından kullanılmak üzere el antiseptiği bulundurulmalı ve sürekliliği sağlanmalıdır.

» Müşteriler, iş yerine girmesini takiben ellerini yıkaması ya da el antiseptiği kullanması konusunda uyarılmalıdır.

» Damlacık yoluyla bulaşmayı artırdığı için iş yerinde müşteriler ve çalışanlar mümkünse konuşmamalı, yüksek sesle konuşmaktan kaçınmalıdır.

» İş yerinde satışa sunulan şampuan, kozmetik gibi ürünleri mümkün olduğunca cam veya tezgâhların arkasında korumaya alınmalıdır, ortalıkta bırakılmamalıdır.

» Müşterilere hizmet verilirken mümkünse su hariç içecek servisi yapılmamalıdır.

» İçeride ortak kullanım amacıyla gazete, dergi vb. bulundurulmamalıdır.

» Her müşteri için tek kullanımlık malzeme kullanılmalı, tek kullanımlık malzeme sağlanamadığı durumlarda her kullanım sonrasında tekstil malzemeleri en az 60 oC’da yıkanmalıdır. Kullanılan aletlerin üzerinde kan veya sekresyon yoksa, %70’lik alkol ile silinmelidir. Kullanılan aletlerin üzerinde kan veya sekresyon varsa, ön temizlik yapıldıktan ve kuruduktan sonra %70’lik alkol ile dezenfekte edilmelidir.

» Manikür, pedikür, epilasyon gibi işlemlerde kullanılan aletlerin kişiye özel olması sağlanmalıdır. Kişiye özel alet kullanımı sağlanamadığı durumlarda, her müşteriden sonra kullanılan aletlerin temizlik ve sterilizasyonu sağlanmalıdır. Yapılan işlem eldiven kullanmayı gerektiriyorsa tek kullanımlık eldiven kullanılmalıdır. Eldivenli ellerle çevreye dokunulmamalıdır.

» Fön makinesi mümkün olduğunca kullanılmamalıdır. Fön makinesi gibi yüksek hava akımı yaratan cihazları kullanırken, düşük hızda, yandaki müşteriyi etkilemeyecek yönde ya da diğer müşterilerden farklı bir alanda kullanılmasına özen gösterilmelidir.

» Saç kesimi esnasında yüze ve baş bölgesinde kalan kesilmiş saçların ve kullanılan araç ve gereçlerin geçici süreliğine temizlenmesi için kullanılan ense fırçasının kullanımı salgın süresince durdurulmalıdır.

COVID-19 | SALGIN YÖNETİMİ VE ÇALIŞMA REHBERİ

» Kasa önünde sıra beklerken, durulması gereken yerler zeminde sosyal mesafeyi sağlayacak şekilde işaretlenmelidir.

» Müşterilerden tercihen temassız olmak üzere, nakit olmayan ödeme yapmaları istenmelidir.

2.3. Müşterilere Yönelik Önlemler

» İş yerinde belirlenen kurallara uyulmalıdır.

» Diğer müşterilerle aradaki en az 1 m sosyal mesafeye dikkat edilmelidir.

» Randevu ile gidilmeli ve randevu saatine uyulmalıdır.

» İş yerinde ağız ve burnu kapatacak şekilde maske takılmalı, maske nemlendikçe, kirlendikçe değiştirilmeli, el antiseptiği kullanılmalıdır.

» İş yerine girdikten sonra eller yıkanmalı ya da el antiseptiği kullanılmalıdır.

» İş yeri içinde gerekli olmadıkça yüzeylere dokunulmamalı, dokunulması durumunda el antiseptiği kullanılmalıdır.

» Yiyecek ve içecek (su hariç) talebinde bulunulmamalıdır.

2.4. Personeli Korumaya Yönelik Önlemler

» Ateş, öksürük, burun akıntısı, solunum sıkıntısı gibi belirtiler gösteren, COVID-19 tanısı alan ve temaslısı olan personel çalıştırılmamalıdır.

» Ateş, öksürük, burun akıntısı, solunum sıkıntısı gibi belirtiler gösteren personel tıbbi maske takılı olarak sağlık kurumuna yönlendirilmelidir. Sağlık Bakanlığı COVID-19 Rehberi doğrultusunda hareket edilmelidir.

» Çalışan personelin tümünün kuralına uygun tıbbi maske takması sağlanmalıdır.

» Maske ıslandıkça ya da kirlendikçe değiştirilmelidir.

» Müşteri ile 1 metreden yakın temas olasılığı olan personelin yüz koruyucu kullanması sağlanmalıdır. Yüz koruyucu her müşteri sonrasında %70’lik alkol ile silinerek tekrar kullanılabilir.

» Çalışan personelin el hijyenine dikkat etmelerini sağlanmalıdır. Bunun için, eller sık sık en az 20 saniye boyunca su ve sabunla yıkanmalı, su ve sabun olmadığı durumlarda alkol bazlı el antiseptiği kullanılmalıdır. Antiseptik içeren sabun kullanmaya gerek yoktur, normal sabun yeterlidir.

» Personelin dinlenme alanlarında sosyal mesafenin korunması ve maske takılmasının sürdürülmesi sağlanmalıdır.

2.5. Ortam Temizliği, Dezenfeksiyonu ve Havalandırma

» Temizlik günlük olarak yapılmalıdır.

» Merkezin temizliğinde özellikle sık dokunulan yüzeylerin (kapı kolları, telefon ahizeleri, masa yüzeyleri, koltuk kolçakları, kuaför ve berber malzemeleri, saç yıkama lavaboları vb.) temizliğine dikkat edilmelidir. Her müşteri sonrasında bu yüzeyler temizlenmelidir. Bu amaçla, su ve deterjanla temizlik sonrası dezenfeksiyon için 1/100 sulandırılmış (5 litre suya yarım küçük çay bardağı) çamaşır suyu (Sodyum hipoklorit Cas No: 7681-52-9) kullanılabilir. Klor bileşikleri yüzeylerde korozyon oluşturabilir. Dayanıklı yüzeyler için kullanılması önerilen bir dezenfektandır. Klor bileşiklerinin uygun olmadığı bilgisayar klavyeleri, telefon ve diğer cihaz yüzeyleri %70’lik alkolle silerek dezenfeksiyonu sağlanmalıdır.

» Yer ve yüzey dezenfeksiyonu için; virüslere etkinliği gösterilmiş etken maddeleri içeren ve Sağlık Bakanlığı tarafından verilen ‘Biyosidal Ürün Ruhsatı’ bulunan yüzey dezenfektanları kullanılabilir. http://cbs.cevresaglik.gov.tr/cevresaglik/Biyosidal/Dezenfektan.aspx

» Çalışma tezgâhları, ekipmanları ve aletleri düzenli olarak temizlenmeli, %70’lik alkol ile dezenfekte edilmelidir.

» Ödeme terminali sık sık %70’lik alkol ile dezenfekte edilmelidir.

» Tuvaletlere el yıkama afişleri asılmalıdır

» Tuvalet temizliği için 1/10 sulandırılmış çamaşır suyu (Sodyum hipoklorit Cas No: 7681-52-9) kullanılmalıdır.

» Tuvalet ve lavabolarında sıvı el sabunu, kâğıt havlu bulundurulmalı ve bu bölümlerin temizliğinin periyodik olarak yapılması sağlanmalıdır. Tuvaletlerde kullanılan bataryalar, sabunluklar ve kâğıt havluluklar mümkünse fotoselli olmalıdır. El kurutma cihazları çalıştırılmamalıdır.

» Temizlik yapan personelin maske ve eldiven kullanması sağlanmalıdır. Temizlik sonrasında personel maske ve eldivenlerini çıkarıp çöp kutusuna atmalı, ellerini en az 20 saniye boyunca su ve sabunla yıkamalıdır.

» Salon ve odalar pencereler açılarak düzenli bir şekilde sık sık havalandırılmalıdır. Merkezi havalandırma sistemleri bulunan binaların havalandırması %100 doğal hava sirkülasyonunu sağlayacak şekilde düzenlenmeli, havalandırma sistemlerinin bakımı ve filtre değişimleri üretici firma önerileri doğrultusunda yapılmalıdır. Klima ve vantilatörler çalıştırılmamalıdır. Sağlık Bakanlığı tarafından hazırlanan “Salgın Yönetimi ve Çalışma Rehberi”nde yer alan “COVID-19 Kapsamında Klima/İklimlendirme Sistemlerinde Alınacak Önlemler”e uygun hareket edilmelidir.

COVID-19 KAPSAMINDA GÜZELLİK MERKEZLERİNDE ALINMASI GEREKEN ÖNLEMLER

Güzellik Merkezleri 25 Temmuz 2010 tarih ve 27652 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan yönetmeliğe göre güzellik uzmanlarının çalıştığı ve güzellik uzmanlarının yapacağı uygulamaların ilgili mevzuatla tanımlandığı merkezlerdir. Bu mevzuata göre güzellik salonlarında deriye veya deri altına enjeksiyonla müdahalede bulunmayı gerektiren işlemler yapılamamaktadır.

83.1. COVID-19 Kapsamında Alınması Gereken Genel Önlemler

COVID-19’da ana bulaşma, virüsü taşıyan kişinin konuşma, öksürme ve hapşırması sırasında ortaya çıkan damlacıklar yoluyladır. Damlacıklarla kirlenen yüzeylerle temas eden ellerin ağız, burun ya da gözlere dokunulması ile de bulaşabilir. Güzellik merkezlerinde tüm uygulamalarda Standart Enfeksiyon Kontrol Önlemlerine uyulmalı ve COVID-19 salgını nedeniyle ek önlemler alınmalıdır. Güzellik merkezlerinde yapılan uygulamaların çoğu bir metreden yakın temas gerektiren işlemlerdir. Bu nedenle çalışanlar ve müşterilerin, COVID-19 korunma önlemlerine uyması sağlanmalıdır. Her merkezin görünür bir yerine COVID-19 önlemleri ile ilgili afişler (el yıkama, maske kullanımı, sosyal mesafe ve merkezde uyulması gereken kurallar) asılmalıdır. Merkezlerde COVID-19 kapsamındaki tüm işleyişten sorumlu en az bir personel sürekli olarak bulundurulmalıdır.

83.2. Merkezlere Yönelik Alınması Gereken Önlemler

» Kalabalık oluşmasını engellemek için müşteriler randevu ile kabul edilmelidir.

» Randevu sırasında ateş, öksürük, nefes darlığı, boğaz ağrısı, baş ağrısı, kas ağrıları, tat ve koku alma kaybı veya ishal bulguları açısından sorgulanmalıdır. Bu belirtilerden birini tarif eden, COVID-19 tanısı alan ya da temaslısı olanlara randevu verilmemelidir.

» Çalışan ve müşteri dahil 8 metrekareye 1 kişi olacak şekilde içeriye müşteri alınmalıdır.

» Güzellik merkezine gelirken refakatçi ve çocuk getirilmemelidir.

» Güzellik merkezi girişinde ateş, öksürük, burun akıntısı, solunum sıkıntısı gibi belirtiler gösteren, COVID-19 tanısı alan ve temaslısı olanların içeriye alınmayacağını belirten bilgilendirme yazısı asılmalıdır.

» Müşteri tokalaşmadan veya herhangi bir şekilde temas etmeden karşılanmalıdır.

» Güzellik merkezlerine maskesiz kimse alınmamalıdır. Merkez içinde de maske kullanmaya devam edilmelidir. Kapı girişinde maskesi olmayanlar için maske bulundurulmalıdır.

» Güzellik merkezi girişinde müşteriler tarafından kullanılmak üzere el antiseptiği bulundurulmalı ve sürekliliği sağlanmalıdır.

» Müşteri ve işlem yapan personel temaslı takibi için kayıt altına alınmalıdır.

» Güzellik merkezine misafir alınmamalıdır.

» Merkez içinde su ve sabuna erişim kolay olmalı ve burada tek kullanımlık kâğıt havlular bulundurulmalıdır.

» Hizmet verilecek koltuk/ birim sayısı, kişiler arası sosyal mesafeyi koruyacak şekilde (örneğin koltuk sayıları azaltılmalı, birer koltuk atlanarak oturtulmalı) düzenlenmelidir.

» Merkezlerde hizmet verilirken su hariç yiyecek ve içecek servisi yapılmamalıdır.

» İçeride ortak kullanım amacıyla gazete, dergi vb. şeyler bulundurulmamalıdır.

» Her müşteri için steril tek kullanımlık malzeme kullanılmalıdır.

» İşlemlerde kullanılan aletlerin kişiye özel olması sağlanmalıdır. Kişiye özel alet kullanımı sağlanamadığı durumlarda, her müşteriden sonra kullanılan aletlerin temizliği yapılmalı ve ardından sterilize edilmelidir.

» Müşteri alanının temizlenmesi, dezenfeksiyonu ve hazırlanması için iki müşteri randevusu arasında 20 dakikalık bir mola verilmelidir.

» İşlem planlanandan daha uzun sürerse, bir sonraki müşteri telefonla bilgilendirilmelidir.

» Her işlemden sonra havlular ve yatak üzerine serilen örtüler değiştirilmelidir.

» Kasa önünde sıra beklerken, durulması gereken yerler zeminde sosyal mesafeyi sağlayacak şekilde işaretlenmelidir. Tercihen temassız olmak üzere, nakit olmayan ödeme yapmaları istenmelidir.

82.3. Müşterilere Yönelik Alınması Gereken Önlemler

» Merkezlere randevu ile gidilmeli ve randevu saatine uyulmalıdır.

» Hastalık belirtileri olan, COVID-19 tanısı alan ya da temaslısı olan müşterilere COVID-19 | SALGIN YÖNETİMİ VE ÇALIŞMA REHBERİ randevu verilmemelidir.

» Merkeze girişte müşteri maske takmalı ve ünitede bulundukları süre içinde maske çıkarılmamalıdır.

» Su haricinde yiyecek ve içecek talebinde bulunulmamalıdır.

82.4. Çalışanlara Yönelik Alınması Gereken Önlemler

» COVID-19 belirtileri ve korunma yöntemleri hakkında eğitim verilmeli ve verilen eğitimler kayıt altına alınmalıdır.

» Eğitimler, Sağlık Bakanlığı tarafından hazırlanan ve yayımlanan rehber ve diğer materyaller ile uyumlu olmalıdır.

» Ateş, öksürük, burun akıntısı, solunum sıkıntısı gibi belirtiler gösteren, COVID-19 tanısı alan ve temaslısı olan personel çalıştırılmamalıdır.

» Ateş, öksürük, burun akıntısı, solunum sıkıntısı gibi belirtiler gösteren personel tıbbi maske takılı olarak sağlık kurumuna yönlendirilmelidir. Sağlık Bakanlığı COVID-19 Rehberi doğrultusunda hareket edilmelidir.

» Çalışanlar cep telefonlarını işleme girmeden ve müşteriyle temas etmeden önce soyunma odalarında bırakmalıdır.

» Çalışanlar için kişisel koruyucu ekipman (koruyucu önlük, tıbbi maske, gözlük/yüz koruyucu, eldiven) hazır bulundurulmalıdır. Göze, yüze uygulanan aerosol oluşturabilecek işlemler sırasında N95/FFP2 maske kullanılmalıdır.

» Kişisel koruyucu ekipmanlar (KKE) giyilirken ve çıkartılırken kurallara uygun bir şekilde sırayla giymeye (önlük, maske, gözlük/yüz koruyucu ve eldiven) ve çıkarmaya (eldiven, gözlük/yüz koruyucu, önlük, maske) dikkat edilmelidir. İşlem öncesi ve sonrasında el hijyeni sağlanmalıdır.

» Kullanılan eldiven, önlük, tıbbi maske ve tek kullanımlık yüz koruyucu kapaklı pedallı çöp kutusuna atılmalıdır. Tek kullanımlık olmayan gözlük ve yüz koruyucu %70’lik alkol ile dezenfekte edilerek tekrar kullanılabilir.

» Çalışanların el hijyenine dikkat etmeleri sağlanmalıdır. Bunun için, eller sık sık en az 20 saniye boyunca su ve sabunla yıkanmalı, su ve sabun olmadığı durumlarda alkol bazlı el antiseptiği kullanılmalıdır. Antiseptik içeren sabun kullanmaya gerek yoktur, normal sabun yeterlidir.

» Merkez çalışanları dinlenme alanlarında sosyal mesafeyi korumalı ve maske takmayı sürdürmelidir.

» İş kıyafetleri günlük değiştirilmelidir. Tekstil kıyafetler en az 60 derecede yıkanmalıdır.

82.5. Ortam Temizliği, Dezenfeksiyonu ve Havalandırma

» Temizlik günlük olarak yapılmalıdır.

» Merkezin temizliğinde özellikle sık dokunulan yüzeylerin (kapı kolları, telefon ahizeleri, masa yüzeyleri gibi) temizliğine dikkat edilmelidir. Her müşteri sonrasında bu yüzeyler temizlenmelidir. Bu amaçla, su ve deterjanla temizlik sonrası dezenfeksiyon için 1/100 sulandırılmış (5 litre suya yarım küçük çay bardağı) çamaşır suyu (Sodyum hipoklorit Cas No: 7681-52-9) kullanılabilir. Klor bileşikleri yüzeylerde korozyon oluşturabilir. Dayanıklı yüzeyler için kullanılması önerilen bir dezenfektandır. Klor bileşiklerinin uygun olmadığı bilgisayar klavyeleri, telefon ve diğer cihaz yüzeyleri % 70’lik alkolle silerek dezenfeksiyonu sağlanmalıdır.

» Yer ve yüzey dezenfeksiyonu için; virüslere etkinliği gösterilmiş etken maddeleri içeren ve Sağlık Bakanlığı tarafından verilen ‘Biyosidal Ürün Ruhsatı’ bulunan yüzey dezenfektanları kullanılabilir. http://cbs.cevresaglik.gov.tr/cevresaglik/Biyosidal/Dezenfektan.aspx

» Çalışma tezgahları, ekipmanları ve aletleri düzenli olarak temizlenmeli, %70’lik alkol ile dezenfekte edilmelidir.

» Ödeme terminali sık sık %70’lik alkol ile dezenfekte edilmelidir.

» Tuvaletlere el yıkama afişleri asılmalıdır

» Tuvalet temizliği için 1/10 sulandırılmış çamaşır suyu (Sodyum hipoklorit Cas No: 7681-52-9) kullanılmalıdır.

» Merkezlerin tuvalet ve lavabolarında sıvı el sabunu, kağıt havlu bulundurulmalı ve bu bölümlerin temizliğinin periyodik olarak yapılması sağlanmalıdır. Tuvaletlerde kullanılan bataryalar, sabunluklar ve kağıt havluluklar mümkünse fotoselli olmalıdır. El kurutma cihazları çalıştırılmamalıdır.

» Temizlik yapan personelin maske ve eldiven kullanması sağlanmalıdır. Temizlik sonrasında personel maske ve eldivenlerini çıkarıp çöp kutusuna atmalı, ellerini en az 20 saniye boyunca su ve sabunla yıkamalıdır.

» Güzellik merkezinin genelinde bulunan salon ve odalar pencereler açılarak düzenli bir şekilde sık sık havalandırılmalıdır. Merkezi havalandırma sistemleri bulunan binaların havalandırması %100 doğal hava sirkülasyonunu sağlayacak şekilde düzenlenmeli, havalandırma sistemlerinin bakımı ve filtre değişimleri üretici firma önerileri doğrultusunda yapılmalıdır. Klima ve vantilatörler çalıştırılmamalıdır. Sağlık Bakanlığı tarafından hazırlanan

“Salgın Yönetimi ve Çalışma Rehberi”nde yer alan “COVID-19 Kapsamında Klima/İklimlendirme Sistemlerinde Alınacak Önlemler”e uygun hareket edilmelidir